Waarom praten over PTSS en angst op school?
Veel jongeren worstelen in stilte met gevoelens van angst, stress of trauma. Sommigen hebben gebeurtenissen meegemaakt die diepgaande sporen nalaten. Denk aan pesten, huiselijk geweld, verlieservaringen of andere ingrijpende gebeurtenissen. Wat voor de buitenwereld misschien onzichtbaar is, kan van binnen een voortdurende strijd zijn. Deze lezing heeft als doel om die worsteling zichtbaar én bespreekbaar te maken.
De link tussen posttraumatische stressstoornis (PTSS) en angststoornissen is een belangrijk onderwerp dat meer aandacht verdient in het onderwijs. Tijdens deze interactieve sessie leg ik op een begrijpelijke manier uit hoe trauma’s in het brein doorwerken, wat angst doet met het lichaam, en hoe deze twee elkaar versterken. Door het gebruik van persoonlijke ervaringsverhalen, muziek en praktijkvoorbeelden wordt deze complexe materie tastbaar en invoelbaar.
Wat kunnen scholen verwachten van deze lezing?
Deze lezing op maat is afgestemd op leerlingen en onderwijsprofessionals. Ik bied geen droge theorie, maar een combinatie van ervaringskennis, actuele inzichten en muzikale interventies die raken. Muziek fungeert als brug naar gevoel en helpt om thema’s als kwetsbaarheid en veerkracht op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken. Dat maakt deze lezing niet alleen informatief, maar ook impactvol en verbindend.
De school in Mariaparochie heeft bewust gekozen om dit onderwerp te agenderen. Want door bewustwording te creëren bij jongeren én medewerkers, ontstaat er meer begrip en ruimte voor gesprek. En dat is precies waar herstel begint: in verbinding.
Wie ben ik?
Mijn naam is Bastiaan Wubbema, spreker en ervaringsdeskundige. Vanuit mijn eigen ervaring met trauma en herstel geef ik lezingen op maat over thema’s als PTSS, angst, veerkracht en herstel. Deze geef ik onder andere op scholen, binnen zorginstellingen, bedrijven en Defensie-organisaties zoals de Koninklijke Marechaussee.
Wil je meer weten over mijn achtergrond en motivatie? Lees dan meer over mij.
Lezingen als krachtig middel tot bewustwording
Een lezing zoals deze heeft als doel om te normaliseren wat vaak nog als taboe voelt. Wanneer jongeren herkennen wat er speelt, kunnen ze eerder hulp zoeken of zich minder alleen voelen. Ook voor docenten en mentoren is deze kennis van grote waarde: het helpt signalen te herkennen en beter aan te sluiten bij de leefwereld van hun leerlingen.
Wil je zelf een lezing organiseren op school of in een andere setting? Neem dan gerust contact met mij op. Of lees meer over mijn werk op mijn hoofdpagina.